Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, October 28, 2009

Beramal Bersama Yang Memerlukan


Pada 31 Oct 2009 kami Ajk Surau telah plan untuk pergi ke rumah Anak-anak yatim. Alhamdulillah kami telah berjaya mengumpul kutipan sejumlah RM1050.00.

Masa, visit kami, ada cerita yang menyentuh hati. Menurut penjaga disitu bernama Azhar menerangkan terdapat 3 penghuni yang masih tidak bersekolah. Aku lantas berasa pelik. Kenapa? Azhar lantas menjawab" mereka ni ada anak-anak yang terbiar ekoran dari rumahtangga berantankkan. Salah seorangnya Tarmizi. Tarmizi berumur 12 tahun dan langsung tak tahu membaca. Menitik air mataku melihat wajahnya yang begitu tenang duduk disamping Azhar. Menurut Azhar, ibu beliau langsung tak menghiraukan beliau langsung. Ya Allah berderai2 air mataku tak tertahan. Di negara sepert Malaysia ni masih ada lagi cerita begini. Ya Allah ku mendoakan agar anak ini diberi Rahmat dan insyaAllah satu hari nanti menjadi anak yang berguna pada ibubapanya. Memandangkan beliau sekarang sedang dipupuk untuk kelas tahfiz. Alhamdulillah

1 comment:

Anonymous said...

kasihannya ...... kalau nak diikutkan ramai muslimin dan musliman di malaysia ini yang mampu 'sponsor' kanakkanak sedemikian. tengoklah saja berapa kali seorang pergi menunaikan umrah dan haji sedangkan Nabi saw sindiri hanya memnunaikan haji hanya sekali. alangkah baiknya jika peluang itu di beri kepada mereka yang tak mampu ataupun wang itu digunakan untuk membantu mereka yang memerlukan. but many are selfish! malah ada berbangga dat pke mekah setiap 2 atau 3 tahun. yang pergi tiap tahun pun ada!!!!!