Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, September 7, 2011

Sabar


Mungkin kita tidak ada jihat terbuka tetapi kita masih ada tenaga untuk diberikan pada Islam. Alhamdulillah datang kuliah, kongsi bersama keluarga , bersama rakan-rakan di pejabat. Dapat satu doa, cerita pada mereka. Kita ini dipertangungjawab di hadapan Allah. Kita tolong menolong dan kukuhkan diri dengan Allah dan perbaik masyarakat. Kita nak dakwah itu berkesan dan disampaikan pada orang lain. InsyaAllah


Doa Bahagia Dunia dan Akhirat

Du’a for Guidance, Taqwa (piety), Modesty and Beneficial Wealth
اللهم اني اسالك الهدي والتقي والعفاف والغني

Transliteration: “Allahumma inni as-aluka al-huda wat-tuqa wal-’afaafa wal-gina”
Translation: “Oh Allah, I seek from You guidance, piety, modesty, and wealth.”

Ya Allah! Aku memohon kepada-Mu petunjuk, ketakwaan, iffah (kebersihan atau kesucian) dan kekayaan (HR Muslim).

Ketika menjelaskan hadits ini, Syaik Nashir as-Sa’di Rahimahullah mengatakan, Doa ini termasuk doa yang paling lengkap dan bermanfaat. Doa ini mencakup permohonan kebaikan di dunia dan akhirat. Karena al-huda (yang ada dalam doa) itu artinya ilmu yang bermanfaat; at-tuqa artinya melakukan amal shalih dan meninggalkan segala yang dilarang oleh Allah dan rasul-Nya. Dengan dua unsur ini, agama seseorang akan menjadi baik. Karena (unsur) agama itu adalah ilmu yang bermanfaat dan pengetahuan yang benar. Inilah yang disebut al-huda. Dan (unsur lain dari agama) yaitu melakukan ketaan kepada Allah ‘azza wa jalla dan Rasul-Nya. Inilah at-tuqa.

al-’afafa dan al-ghina (pengertiannya) mencakup penjagaan diri dari makhluknya, (maksudnya) tidak menggantungkan hatinya kepada makhluk serta merasa cukup dengan Allah ‘azza wa jalla dan rezeki (yang Allah ‘azza wa jalla berikan), merasa cukup dengan harta yang dimilikinya serta bisa meraih yang bisa menenangkan batinnya. Dengan ini semua, kebahagiaan dunia akan terwujud dan hati menjadi tenang. Inilah kehidupan yang baik.

Barangsiapa diberi al-huda, at-tuqa, al-afafa dan al-ghina, maka pasti ia akan meraih kebahagiaan di dunia dan akhirat, dia pasti akan bisa meraih semua keinginnya dan terhindar dari segala yang menakutkan. (Bahjatu Qulubil Abrar, hlm.249)

Sumber : Fiqhul Ad’iyati wal Adzkar, 4/164

Sumber lain boleh dilihat dari Tazkirah Dr Maza :
http://www.youtube.com/watch?v=2AQy4IQkIEI&feature=related

/fuzidss

2 comments:

Deliah's Deli said...

tkasih kongsi ilmu...:)

selamat hari raya n maaf zahir batin. :)

fuzidss said...

no problem dik...selamat hari raya Del ..