Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Tuesday, February 21, 2012

K. Fiqh Ummah 2012

saya duduk di tingkat atas kanan, bertudung hitam atas barisan muslimah berpurdah.





Seawal Januari lagi kami dah pun mendaftarkan diri sebagai peserta. Kami sangat teruja untuk turut serta mendengar buah fikiran ilmuwan yang hebat dari dalam dan luar negara ini. Ustaz Zahazan, Ustaz Zaharuddin, Ustaz Zamri dan Ustaz Hasrizal adalah nama-nama yang selalu aku ikuti secara dekat pemikiran mereka. Mufti Ismail Menk yang terkenal yang begitu kerap ku dengar ceramahnya melalui youtube.

Alhamdulillah kami menghadiri Konvensyen Fiqh Ummah di PWTC pada Sabtu dan Ahad, 18-19/2/12 lepas. Objektif konvensyen berkenaan ialah: Mendedahkan masyarakat kepada pendekatan sederhana (wasatiyyah) dalam kehidupan seorang muslim dari segala aspek.

Terdapat 9 Kertas kerja
Wasatiyyah Dalam Akidah: Ust Dr Zulkiifli Mohamad al-Bakri dan Ust Mohd Aizam Mas'od
Wasatiyyah Dalam Dakwah: Ust Mohd Zamri Mohd Zainuddin, Ust Syed Mohd Norhisyam Tuan Padang dan Xifu Abdul Naser Abdul Rahman
Wasatiyyah Dalam Turath/ Kefahaman Khazanah Ilmu Islam: Ust Ahmad Fauwaz Fadzil dan Ust Abdul Basit Abd Rahman
Wasatiyyah Dalam Muamalat Harta: Ust Dr Zaharuddin Abd Rahman dan Ust Muhd Ramadhan Fitri Elias
Wasatiyyah Dalam Penyucian Jiwa/ Tazkiyatun Nafs: Ust Mohammad Nidzam Abd Kadir
Wasatiyyah Dalam Ibadah: Ust Ahmad Husni Abd Rahman dan Dr Roslan Mohamed
Wasatiyyah Dalam Kefahaman Teks Al-Qur'an Dan Hadis: Ust Abdullah Bukhari Abd Rahim, Ust Dr Zahzan Mohamad dan Ust Mohd Sukki Othman
Wasatiyyah Dalam Siasah/ Politik: Ust Dr Maszlee Malik dan Ust Mohd Khairuddin Aman Razali
Wasatiyyah Dalam Gaya Hidup: Imam Muda Asyraf dan Ust Mohd Izhar Arif Mohd Kashim.

Wasatiyyah dalam akidah, Maksud wasatiyyah secara istilah ialah:Al-I'tidal - kesederhanaan
Al-Khairiyyah - kebaikan
Al-Inshaf - keadilan
Ar-Rif'ah - ketinggian
dengan sifat-sifat mahmudah (terpuji) yang tidak terlalu rigid (ifrath) dan tidak terlalu longgar (tafrith).

Alhamdulillah barisan 21 Asatizah (Ustaz dan Ilmuan) yang hebat belaka. Bagi saya konvensyen ini adalah wacana yang berjaya memberi pengisian yang mantap pada para peserta semua yang berjumlah 3000 lebih itu.. Wasatiyyah ilmu yang harus di sebarluas kepada umat seluruhnya.

Ust Dr Zaharuddin Abd Rahman selaku Penasihat Konvensyen Fiqh ummah 2012 pada menjelaskan, "Fokus kami lebih kepada membincangkan kaedah untuk memperkenalkan satu kefahaman ilmu2 Islam berteraskan disiplin yang sederhana pada penghayatan namun jitu pada prinsipnya."



Secara kesuluruhan, Konvensyen berjaya membuka mata banyak pihak. Pihak media sendiri tertanya-tanya, bagaimana mungkin konvesyen seperti ini mendapat sambutan dari masyarakat seramai 3000 orang yang hadir dan seramai 1800 orang yang " waiting list. Apakah sebab dan musababnya" Jawapan dari Dr Mazlee, inilah barisan mereka yang senyap namun inginkan kebenaran dan inginkan demokrasi berlandaskan Al quran & sunah. Masyarakat sudah mula benci dengan politik caci mencari dan herdik mengherdik.
/fuzidss