Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Tuesday, December 1, 2015

Seluar Malaikat

Kuliyyah Maghrib oleh ustaz izhar .. agak terlewat kerana kesesakkan jalan raya.

Hari yang mencabar bagi meneruskan kuliyyah. Moga Allah memudahkan segala pencarian ilmu buat diri mengumpul saham didalam alam barzakh.Wahai diri jangan bazir masamu untuk kehidupan dunia dan kamu alpakan soal ilmu, jangan pula kerana terlalu mengejarkan ilmu kamu tinggalkan amanah mu untuk mengajar anak bangsa.Seperti mana Pencetus ummah PU Syed,  pernah menyebut, kita tiada semangat untuk merebut peluang untuk berdakwah tetapi sibuk pergi ke SHOPPING complex ternama. Kekadang diri kita dihanyutkan dengan pujian palsu yang mengembirakan hati. Hati terasa berada diawang-awangan.Namun kegembiraan dipuji akhirnya menjadi cela pabila sedikit demi sedikit muncul perasaan riyak dan takabbur.  Oleh itu banyak berdiam itu lagi baik dari mengungkap kata-kata demi mencari puji orang lain. Dalam pemerhatian ramai orang yang pada asalnya ingin berkognsi cerita tentang kejayaan anak-anak yang akhirnya timbulah bunga-bunga riyak dalam diri tanpa kita sedar yang ada kalanya akan mengguris hati insan-insan lain disekelilng kita. Oleh itu saya amat menghormati orang-orang yang tidak langsung bercerita kisah anak-anaknya. Pengerusi Muslimat jarang menceritakan kisah anak-anak namun anak-anak beliau merupakan anak-anak yang mendengar kata..Subhanallah. Beliau yang selalu mengungkap kata-kata.."no need to mention people will know" inspired me....



Amanah dari Allah untuk dibimbing.
Ustaz mengulas tentang kajian semasa beliau Master di University sebelum ini, memerlukan kajian terhadap kehidupan kelab malam disekitar ibu kota. Dalam hal ini beliau  ingin menyiasat lebih dekat dan  beliau perlu ziarah kelab malam tersebut dalam jenaka ustaz perlu memakai seluar jin yang dipinjam kepadanya untuk memasuki kelab malam. Setelah memakai,.. katanya" ketat" jawab sahabatnya....dah tu kalau longgar bukanlah seluar jin itu seluar malaikat..riuh rendah surau dibuatnya.

seperti mana dalam kuliyyah ustaz Izhar, di kelab-kelab malam kebanyakkan dipenuhi oleh orang melayu dan kebanyakkan yang own adalah orang bukan islam.Allahuakhbar mengapa kita tidak memekirkan perkara itu. Memang pasar kelihatannya kotor namun tidak kita merasa kita dapat membantu peniaga-peniaga kecil bagi mencari sesuap nasi buat anak-anak.

Jangan alpakan majlis ilmu

 Dalam kuliyyah ustaz membawa kita melihat surah Al Rum ayat 30 dan melihat antara sifat-sifat bersyukur.
1.Fitrah Aqidah-
2. Fitrah Kesedihan - kisah Tengku Ampuan Pahang yang merasa rendah diri di Mekah
3. Fitrah Marah- Kisah Rasulullah yang tidak mudah marah pabila Ayshah menumpahkan makanan dari Ayshah,

Pencerahan beliau tentang bersyukur
  Setelah solat isyak, kami meneruskan kelas harfiyah oleh Ustaz Firdaus. Kelas pertama selepas Raya.. oopps. Agak ketingggalan jauh  namun diri tidak  mudah putus asa. Hadir ke kuliyah  bukan kerana orang lain buat tetapi memenuhi tuntutan agama bagi membantu diri untuk menunaikan amalan. Amalan tanpa ilmu bagaikan sibuta berjalan tanpa tongkat, sering was-was dan tidak  yakin.Alhamdulillah ustaz firdaus memahami. Harfiyah Surah Al Layl. Ustaz akan mulakan upload tugasan melalui telegram pada awal Disember 2015.

No comments: