Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Tuesday, April 12, 2016

Cara Hidup Sihat

 Memang Bukan mudah until membiasakan perkara yang baik dalam rutin hidup namun perlu ada kesungguhan yang tinggi dalam membentuk habit hidup yang sihat.

Cara pemakanan yang sihat perky diubah. Nak kan tubuh badan yang diidamkan Bukan setakat diet sahaja yang diutamakan namun cara kita lakukan senaman dan cara kita dalam memastikan kita mendapat udara Segar yang Segar juga main peranan yang penting. Disamping kita berinteraksi dengan masyarakat sekeliling. Yang amat menyedihkan pabila do Tasek kelihatannya ramai yang Bukan melayu yang mrnjayakan senaman harian secara istiqomah. Masyarakat kits rata- rata punyai pandangan yang amat berbeza sekali. Mereka menganggap dengan mrlakukan kerja rumah sudan dikira senaman. Pandangan yang silap...badan memerlukan vitamin D yang mana kita akan perolehi pabila kita beriadah seawal pagi malam waktu pagi kita akan dapat nikmat udara yang Segar yg kurang pencemaran jika dibandingkan  waktu petang.

Di Tasek Seksyen 7, keluasan satu pusingan adalah seluas 1.44km dan sebaiknya badan perlu berjalan atau berjoggin sejauh 16km seminggu ini bermaksud sekurang-kurangnya perlu jogging sejauh 1 1/2 pusingan bagi mencukupkan 16 km untuk seminggu. Insyaallah akan akan tingkatkan lagi usaha.



No comments: