Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Monday, October 21, 2013

Agama mengajar supaya ada ketinggian dalam Akhlak ...


Apa yang menjadi tanggunjawab adalah membina nilai yang tinggi supaya anak-anak membesar dengan akhlak yang tinggi. Kerana kita lihat sekarang umur 40 pun tak matang kerana fikir mereka asyik memikirkan mereka muda. Something wrong. Ada benda yang tak kena dalam pendidikkan.

Mungkin gambar tersebut diatas tak dapat dikaitkan secara dasar namun apa yang difikirkan disini kita fikirkan besar. Kerana dikala ini rata-rata sahabat memikirkan apa yang perlu di masak pada hujung minggu namun dikala ini diri sedang memikirkan apa yang perlu dimasak untuk tengah hari " Asam Pedas Daging Seri Melaka" daru CMG. Diwaktu ini adalah 9.30 pagi namun dikala ini masa untuk memikirkan sarapan pagi sudahpun berakhir bukan baru memikirkan atau baru ingin bersarapan.

Allah ajar kita dalam Quran, supaya berdoa agar air mata kita sejuk " min qurratur aqyun" . Kita minta agar anak-anak diberi mata yang sejuk. Imam al syafiee berpendapat bahawa anak dara yang nak kahwin perlu pegang air matanya jika air matanya sejuk maka ia bersetuju. Allah ajar kita berdoa agar kurniakan anak-anak qurratur aqyun kerana itulah generasi yang akan menyambung kita.

 
alhamdulillah rezeki warga Al mawaddah, salah seorang warga mawaddah,  sempena keberangkatan anaknya ke Yaman. Moga Allah mudahkan perjalanan anak beliau berangkat ke Yaman dan menjadi anak "quratur aqyun"

No comments: