Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Friday, October 18, 2013

Ibrah ihsan dalam korban



sebagai seorang insan yang berilmu kita perlu lihat apakah ibrahnya korban Nabi Ibrahim.  Sebagai insan yang berfikiran waras sesungguhnya banyak pengajaran dalam acara korban.  Dari mula acara itu boleh dilihat bagaimana kita cuba menenangkan bintang sembelihan tersebut. Kita cuba rehatkan dan pernah Nabi kita Rasulullah saw menegur seseorang yang sedang mengasah pisau nya didepan binatang sembelihan. Maksud teguran adakah kamu  ingin lihat binatang tersebut mati 2 kali.  Kita lihat bagaimana Rasulullauh menitik berat dalam hal ini. 

Dari kesulitan kita lihat pabila seekor lembu itu apabila disembelih, berlakuk kekejangan ini kerana apabila berlaku darah yang mengalir berlakunya kekurangan oksigen dan ianya tidak mengambil masa yang lama.  Ini meringankan keringanan kepada bintanga sembelihan.

Ibadah ini bukan satu pergerakkan tetapi ia ada makna disebaliknya, makna itu yang kita kehilangan. Kita perlu lihat apa disebalik ibadah itu kerana Allah tak memerlukan ibadah kita namun kita yang memerlukan Allah dan ibadah itu untuk kemaslahatan kita atau kebaikan kita.

Indahnya islam ini ....

No comments: