Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, October 23, 2013

Wahai Pemimpin Jadilah Murabbi




Professional ini pandai namun dia perlukan kefahaman agama.

Kata nabi saw dalam hadis Bukhari, manusia umpama barang galian, seperti galian emas dan perak yang terpilih masa jahiliah, terpilih juga semasa islam dengan syarat dia faham agama. Yang bagus sebagai seorang pemimpin dia juga boleh jadi orang soleh. Dengan syarat kena faham agama..

Ada sebahagian Dr.. baca buku islam lebih faham dalam sesuatu hal agama.... Allah beri rahmat pada seseorang .. siapa yang Allah mahu kebaikkan keatas dia Allah faqihkan kepadanya Agama cuma kita perlu belajar dan cari ilmu agama... Berkongsilah dan jadilah murabbi yang terbaik... Problem dengan pemimpin bukan bersifat pendidik kepada anak-anak buahnya.

Ada ilmu kita didik dan kongsikan dan tegur mana yang silap tapi kebanyakkan tiada sikap itu kerana itulah tanggungjawab kita dan perlu berjawab pada Allah. Jadi seorang murrabi dimana kalian berada. Jangan merasa angkuh dengan sedikit ilmu dan dengan hanya anda merasa di atas anda miliki segalanya kerana ingat mereka yang diatas akan lebih banyak dipersoalkan di hari pembalasan nanti.

Fiqh sempit, Fiqh tu perlu meluas..  keluasan fiqh Islam.. Pemimpin perlu faqih.. baca feqah yang luas dalam memimpin... Baca fatwa-fatwa dan cuba fahami agama... Pemimpin perlu faham.
 
 
My lunch box today... bee hoon  goreng... and my task for today to go through this  book Collecting of Debt..  

No comments: