Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, September 24, 2014

Pencarian Ilmu


Hari ini diberi peluang untuk mempelajari silibus baru dalam seminar yang perlu diaplikasi di tempat kerja. Perlu diingat bahawa...
Demi pena.. apa yang ditulis. Betapa besarnya erti catatan dalam kehidupan. Banyak yang ditulis. Pabila seseorang rajin mencatat, ia perkaitan yg sangat teguh kaitan akalnya, emosi fizikalnya dan hatinya seperti bergabung . Tak mungkin kita mencatat kita tak menggunakan akal.Kita perlu fikir dan merenung. Kita mencatat ada olahan untuk kita meluahkan dalam bentuk penulisan.. Mereka yang mencatat ini ada kemampuan untuk merasa dan sensetif dan kita mampu menyalurkan luahan dengan baik. .

Dengan mendidik diri kita betapa penting mencatat dengan baik 3 elemen hati akal dan fizikal...
perlulah kita menamam dalam diri untuk
a) untuk memikirkan ayat-ayat al-quran. Tadabbur ayat-ayat al quran
b) sentiasa memahami dari ayat-ayat qauniyah.. iaitu ciptaan Allah, apa yang kita lihat dengar dan kita rasakan. kita belajar dari orang lain. Belajar dari sahabat lain .. meniaga untuk menyara kehidupan. Kita ada kenderaan yang boleh dipandu ketempat kerja.. bayangkan orang yang tidak punyai kenderaan berjalan kaki atau guna kenderaan awam. Maka belajarlah bersyukur dengan melihat kesusahan orang lain. dan  hari ini dalam perjalanan ke menara SSM hari ini kulihat orang berasak-asak masuk ke Komuter dan kumerasa amat sesak sekali hari ini. Bayangkan hari ini kita merasainya. Bayangkan orang lain yang hari-hari melaluinya. Moga kita boleh menjadi egen dakwah melalui mata pena dan apa yang tertulis. Kita hayati agar apa yang kita kongsi dalam penulisan boleh memberi banyak inspirasi kepada orang lain yang membacanya.


 Sungguh mulia pada orang suka mencatat.  Dengan ada usaha mencatat maka dapat orang lain menimba ilmu. Bila kita baca dari orang mencatat dapat mengamalkan maka kita perbaharui diri kita. Inilah pahala kita dizaman moden. melalu laman sosial dan  blog teruskan kita mencatat untuk kita kongsi bersama.

Akan cuba mendidik anak-anak untuk belajar mencatat dan menulis. Moga Allah izinkan niat ini dan agar kesampaian. Moga tekadkan semangat ini untuk belajar dan terus belajar walaupun banyak ujian melanda untuk lakukan dengan dua tangan yang sangat terhad. Terkadang kala  terlalu inginkan tangan ini boleh bertukar seperti tangan sotong yang

No comments: