Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, September 10, 2014

Mahabbah Fillah

Apabila Manusia Renggang Dengan Allah dia akan Renggang Dengan Manusia. contohnya, jika kita nak redha Allah kita perlu redha ibu bapa.  Pabila kita memberi kepada manusia kita akan  akhrab dengan Allah.  Allah Cinta Kepada Manusia Yang Membawa Manusia Lain Untuk Cinta Kepadanya
 
Jika kita beribadah ada buahnya iaitu akhlak. Kenapa? Kita melihat ramai yang menjaga solat tetapi tidak menjaga lidahnya. Kita lihat dalam islam sesungguhnya orang beriman itu berkasih sayang sesama manusia. Orang yang beriman pasti ada kasih sayang. 
 
Dipagi yang sangat bermakna, bertemu dengan ibu-ibu yang bersemangat. Pertemuan kadang-kala tanpa dirancang dan perpisahan juga tidak diundang. Namun pertemuan dan perpisahan banyak mengajar kita akan  mahabbah (kasih sayang) dan ukhuwah.
 
Dalam hadis menyebut penegasan " tidak beriman seseoran kamu sehingga tidak menyayang saudara kamu mu sendiri"...... Jika kasih sayang itu kerana ALLAH Taala (Mahabbah Fillah) maka walau kemana sahaja kita pergi,sentiasa akan diingati dalam setiap bisikan doa
 
Dalam pertemuan yang seketika di sekolah Agama Hira ini, begitu terkesan melihat Mualimah- mualimah di situ..sayang menyayangi. Sayang pada anak-anak didiknya. Bersungguh-sungguh melihat anak-anak didik jalan memasuki ke dewan peperiksaan. MasyaAllah hebat. Begitu mesra melayan dengan anak-anak. Moga dimurahkan rezeki kepada tenaga-tenaga pengajar di sini. 
Kelihatan Alif Sedang Bersedia untuk berjalan masuk ke Dewan Peperiksaan.

Restu bonda buat cucunya. Menunaikan solat disini bersama-sama para ibu yang lain.

 


Alhamdulillah .. dalam kesempitan masa hari ini... subhanallah nikmatnya jika ada usaha dan doa.

No comments: