Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Monday, September 8, 2014

Usia Yang Barakah

  Bisikan hati yang baik yang mengingatkan kita.kerana hati besar sentiasa inginkan ego. Rasa dari hati kecil ini dari ilmu. Waktu terasa kita terluah yang kita lebih baik terus istigfar. Terasa diri ada baik. Waktu itu kita rasa istiqfar yang lahir dari hati kita.

Ego boleh sensitive ego pada orang lain. Keegoaan menyentuh ego orang lain. Dia boleh berjangkit. Jangan kita dijangkiti dengan ego orang lain. B ila mereka bercerita kita jangan berlawan dengan eog orang lain.

 

Sebelum tegur kita berdoa dan seterusnya kita tak layan. Lama-lama dia akan faham. Jangan sekali kita hadapi dengan keegoan. Adakan majlis pengajian kta jempemput orang yang ego ini. Kita buat baik tetapi jangan rasa kita dah baik. Tetapi kita buat baik kerana kita ingin jadi baik.

Mari kita lihat rezeki dari quality nya. Keberkatan tidak Nampak tapi kita dapat rasa. Sedikitnya cukup , banyak nya dapat memberi. Senantiasa ada jalan keluar dalam hidup kita. Pada kita hanya ada sisa umur. Syaitan senantiasa pada telinga kita bahawa mati lambat lagi. Esok masih ada.Ingat, mati tidak mengenal usia. Mati boleh datang dengan tiba-tiba. Bagaimana untuk manafaat usia yang pendek ini semaksimum. Work hard and work smart.Kerja keras dan kerja cerdas. Amalan-amalan yang smart. Manafaat daripada usia kita yang pendek bermanafaat iaitu usia yang barakah.






Sumber Rujukkan: ustaz Pahrol

No comments: