Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Friday, September 5, 2014

Jauhkan Perasaan Ke"akuan"


Kekadang terasa ingin lampu ajaib  ‘lampu Aladin’. Digosok dan didakap hanya apabila diperlukan. Ting keluar. Jangan ... Ingat segala yang kita lakukan itu ibadah, bukan kerana yang lain tetapi semata-mata kerana mengharap redha Allah.  Alhamdulillah sambil memasak sambil mendengar surah al kaft agar ia menjadi doa dan menjadikan hari yang terbaik hari ini.

 Allah akan sentiasa di hati kita, sewaktu senang dan susah, sewaktu sempit dan lapang, sewaktu di atas atau di bawah. Inilah cinta tanpa syarat.

Ayuh bebas daripada kongkongan dunia luaran. Mereka bebas daripada belenggu kepentingan duniawi dan penghargaan manusia untuk mengabdikan diri sepenuh dan seluruhnya kepada Allah.

Di saat kalut didapur" ting" terdengar message Whatsup masuk" . Pesanan dari Boss menyatakan beliau akan hadir Board Meeting " sambil berkongsi cerita bahawa beliau masih merasai sakit. Merasa simpati dengan keadaan beliau dan mudah-mudahan dengan mendengar luahannya akan membentuk diri jauh dari perasaan takbur. Jika senantiasa mendenganr kita akan mendapat ilmu. Orang yang tawaduq akan mendapat ilmu yang bermanafaat kerana kita rendah diri dan tawaduq. Jangan ada perasaan ke "akuan" sangat tinggi. Sambil itu mengingatkan beliau bahawa apapun kita lakukan hari ini agar dapat membaca Qalam Allah hari ini surah Al Kaft. Rugi kiranya kita lepaskan peluang ini.

Kelihatannya si puteri ini turut untuk membantu ibu didapur. Moga senantiasa menjadi sahabat ibumu wahai puteri ku. Pembakar semangat untuk melaksanakan perintahnya dan amanah.

No comments: