Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, February 11, 2015

Berputiklah Kasih






Berhampiran ada Al-Aqra’ bin Hayis At-Tamimi yang sedang duduk. Lelaki itu kemudian berkata, “Aku memiliki sepuluh anak dan tidak pernah aku mencium seorang pun daripada mereka.”

Rasulullah segera memandang kepadanya dan berkata, barang siapa yang tidak mengasihi, maka ia tidak akan dikasihi.”Sifat kasih sayang Rasulullah juga terserlah ketika bersolat di mana Baginda tidak melarang anak-anak mendekatinya. Hal itu diceritakan Abi Qatadah, “Suatu ketika Rasulullah mendata­ngi kami bersama Umamah binti Abil Ash iaitu anak Zainab, puteri Rasulullah.

Maka dengan kisah ini, cuba memupuk diri untuk mengaplikasikan kedalam diri dan sesungguhnya Allah pasti menunjukkan j alan. Hari ulang tahun kali ini amat berbeza sekali, ku redah berkunjurng ke rumah bonda dan kujemput beliau untuk minum petang bersama dan tergambar kegembiraan diwajah beliau.  Sesungguhnya hari kelahiran orang perlu diraikan adalah ibu kita kerana hari tersebut bersusah payah beliau melahirkan kita. Terima kasih mak itulah ungkapan yang terlahir.

Tak kala melayan bonda minum kedenganran deringan phone message whatsup dari Anis dan kelihatannya message nya." Ibu tengok Instagram cepat " katanya dan kulayari dan terlihat message yang memang penuh full of surprise. The wishes from our loved bring out the warm & fuzzy feelings.  Memang sesungguhnya kita ingin dikasihi maka curahkan kasihmu maka pasti kita akan dikasihi. Pesannya lagi ibu, kawan-kawan Anis semua wish kat ibu cuba ibu tengok instagram. MasyaAllah, berkawan dengannya menjadikan kita dikasihi dan terasa muda pulak diri ini.Pesanan buat semua anakanda ditapah " Wahai anakanda di Tapah,  teruskan perjuangan sebagai mujahidah bangun untuk membantu ummah".

Sungguh terkesan dengan metafora tarik tali dengan anak-anak

No comments: