Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Tuesday, July 7, 2015

Day of Ramadhan at home- Day 20




Hari ini kami teruskan projek kuih raya. Kali ini mi bertiga memilih Red Velvet sebagai resepi pilihan. Memang sedap jika biskut yang baru di masak. Baunya sangat mengharumkan dan semerbak. Hilang segala penat.  Jika dililhat suasana surau, kelihatannya makin dingin dan setelah 8 rakaat tinggal hanya 2 saf sahaja.


Suasana malam  ini yang perlu dianggap luar biasa kerana kita tidak pasti tahun hadapan kita bertemu lagi. Memang tahun ini Allah bagi peluang untuk lebih meluangkan untuk lebih focus dan melebihkan amalan diwaktu malam kerana 10 malam terakhir yang dinanti, namun kelihatan kehadiran ahli qariah al mawaddah  di malam harilah banyak kegiatan lain yang perlu dilakukan Ramadan bulan sibuk di masjid dan di pasar!

Alhamdulilah, kita sudah melewati 2/3 bulan Ramadan.  Pantas sungguh masa berlalu ini bermaksud , kita tentunya makin tua dihambat usia, namun barangkali nafsu tetap membara muda dan memikirkan masih banyak masa buat kita. Terlalu memikir apa yang diperlukan oleh perut dan terlalu memikirkan apa yang orang kata.

Kenangan-kenangan kami berbuka bersama akan menjadi kenangan selamanya. Memperlajari mengenal sifat-sifat manusia dan kelihatannya ada wajah-wajah qariah yang hanya hadir pada Ramadan dan kita mengalu-alukan kehadiran mereka semua. Ada hari-hari kami kekurangan bekalan makananan yang cukup untuk berbuka dan semangat sikit sama sikit digunakan dan alhamdulillah mencukupi.

Ramadan kali ini mendidik diri untuk tidak membeli selain mendapat keizinan suami. Sebagai yang hilang sumber pendapatannya, menyerahkan segala hal2 pembelian kepada suami. Biarlah diserahkan kepada suami.






RED VELVET COOKIES
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
125g butter (setengah buku buttr)
50g gula perang (brown sugar)
25g gula castor
1 bj telur kuning B
120g tepung gandum*
1 sudu besar tepung susu*
1 sudu besar tepung jagung*
1 sudu besar serbuk koko*
1 sudu besar pewarna merah
Hiasan:
100g badam cincang
100g choc chips
Bahan2 bertanda * diayak bersama trlebih dahulu.
Cara:
1. Pukul butter, gula perang dn gula castor hingga sebati. Tak perlu pukul sampai kembang yee...
2. Masukkn kuning telur dn pukul sebati.
3. Masukkn bahan2 ayak bertanda * sedikit demi sedikit sambil GAUL sebati. Gaul pkai spatula atau senduk... tak payah guna mixer. Doh yg amat lembut akan terhasil.
4. Masukkn doh ke dlm piping bag... paip ats dulang yg dh di gris... Hiaslah dgn badam cincang dn choc chips ikut suka hati sis2.
5. Bakar suhu 170°c, api ats dn bwh selama 15 - 20 mnt... atau ikut keadaan oven masing2.

No comments: