Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Friday, September 11, 2015

Scoby Ku Yang Seksi

Memang merasa seronok sangat melihat my little scoby membesar. Kelihatannya begitu seksi sekali. Ramai orang tertanya-tanya apakah itu  Tej Kombucha? Maka saya ingin kongsikan kan sedikit kisah  Teh kombucha diruangan kali ini.

"Kombucha adalah hasil fermentasi dari teh, gula, bakteri. Hasilnya, di dalamnya mengandung cuka, vitamin B kompleks, dan senyawa lain," Dr Brent Bauer dari Mayo Clinic.

Walaupun belum ada penelitian yang menyokong khasiat minuman ini, namun ramai  orang percaya teh kombucha mengandung banyak manfaat kesihatan.Antara lain;-
  • Minum teh kombucha dapat membersihkan racun dari dalam tubuh dan dapat mencegah penyakit
  • Salah satu penyakit yang dapat dicegah dengan meminuh teh kombucha adalah kanser karana manfaatnya dalam membersihkan racun dari dalam tubuh.
  • Senyawa tertentu dalam teh kombucha dipercaya mapu menurunkan risiko penyakit radang sendi.
  • Teh kombucha adalah minuman kaya antioksidan yang mampu meningkatkan sistem imunisasi dan melawan radikal bebas.
  • Manfaat lain dari teh kombucha adalah kemampuannya dalam memaksimalkan metabolisme dalam membakar lemak.
  • Teh kombucha sesua diminum ketika sedang stress. Sebab kesan  cukup menenangkan dan meningkatkan kualiti tidur.

Ahli nutrisi pun menyarankan agar kombucha diamalkan oleh orang sihat, tidak diminum dalam jumlah banyak cukuplah segalas pagi dan segelas lepas makan.

Teh Kombucha juga merupakan antara 10 minuman yang paling unik dalam duni. Kombucha nama diberi sempena nama oleh seorang yang berasal dari Jepun kerana beliau mengalami gangguan sembelit. Namun perlu diingat bahawa jika mengambil berlebihan akan meninggalkan kesan yang buruk. Ingat 2 gelas sehari.

Selain dari itu, Teh Kombucha juga boleh juga direndam ke dalam buah-buahan yang dibeli dari pasar. Rendah 1/2 jam dan lihat lah ada benda asing kelihatan dalam rendaman tersebut.
Ia juga boleh menghilang kan serangga pokok jika di spray di pokok  dan kelihatannya pokok-pokok dibawah di mykebundapur tiada siput babi kelihatan kerana binatang-binatang tidak menggemari bau Teh Kombucha..
 Maka apa lagi marilah kita mencubanya ...

1 comment:

cheq da said...

Bagus nya...tq for info..suami sy pun ada membelanya jgk..tp xdpt pendedahan