Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Thursday, November 19, 2015

Memerah Hasil Memang Mencentuskan Kegembiraan Tak Terhingga


Pudina Mekar dan terus Mekar
 Alhamdulillah setelah Allah caturkan jiwa ini untuk stay at home with all my kids menjadikan jiwa ini tenang dengan tanaman-tanaman herbal segar dan mekar. Jika sebelum ini sering memberi alasan tangan panas kerana tidak pandai bertanam namun hakikatnya sebelum ini kurang ilmu pasal penanaman. Berkat carian di Google dan bertanya pada yang berpengalaman. Jika dulunya banyak habis masa terbuang melayan Whatsup dengan isu isu tak mendatangkan sebarang faedah dan jika dikaji bila kita terlibat dalam penyebaran sebarang info yang belum pasti ianya merupakan penyebaran fitnah dan dosa fitnah, Allahuakhbar besarnya oleh itu  saya telah cuba untuk " adjust "diri untuk fokus kepada perkara yang bermanafaat instead memforward gambar-gambar dan cerita cerita yang memberatkan handphone orang lain baiklah saya berbakti pada tanah itu adalah lebih baik dan hasilnya akan berbalik pada diri kita.

Sebagai contohnya dulu dengan penelitian tentang penanaman daun pudina kerana sebelum ini sering gagal menanamnya. Hasil kajian dari bacaan didapati bahawa ia perlu dicantas selalu dan secara tak langsung memaksa diri ini untuk memakan daun-daun tersebut dan minum bersama dengan air KT.

Selasih atau sweet Basil
 Dulu tak pernah tahu apa kegunaan daun selasih ini demi mempergunakan dan memanafaatkan daun ini telah dapat carian ayam masak selasih dan botok ikan yang menggunakan daun ini
Daun Kesom dah berapa kali mencubanya dan Alhamdulillah percubaan kali ini mendatangkan hasil
Basil memang enak untuk dibuat ayam bakar

Daun kunyit terselit bunga tak tahulah bunga apa

Daun  Pandan


Daun Kuchai

Pokok  Limau Kasturi

Pokok Ulam Raja

No comments: