Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Tuesday, November 17, 2020

Kewujudan



Kewujudan Diri

Kehadiran bukan semata-mata untuk berada di sana secara fizikal - tetapi tentang kehadiran anda selaras dengan tempat anda berada dan apa yang sedang berlaku. Ini berlaku untuk semua perkara. Bukan hanya di sekolah tetapi di setiap bahagian kehidupan kita. Betapa hadirnya kita dalam kehidupan kita dan dengan orang di sekeliling kita. Berikut adalah 3 perkara penting yang perlu anda hadapi.




1. Penglibatan Diri

"Penglibatan diri"? Apa maksudnya?

Penglibatan diri untuk melibatkan peranan aktif dalam membentuk diri anda setiap hari. Bagi sebilangan daripada kita, kita cenderung membiarkan hari-hari berlalu tanpa membuat perubahan ketara dalam bagaimana kita menjalani kehidupan kita. Kita makan, minum dan tidur, tanpa mempedulikan apa yang kita lakukan dalam hidup. Kita hanya mengikut arus.

Sebagai seorang insan dan hamba Allah saya mesti memastikan bahawa saya tahu apa yang diharapkan. Seberapa baik saya menyumbang kepada masyarakat? Bagaimana harus diri ini  memperbaiki diri berbanding dengan semalam? Apa kelebihan yang harus saya tawarkan kepada dunia? Dan soalan seperti ini mesti ditambah dengan usaha kecil setiap hari, seperti membaca buku, pergi ke kelas dan hanya melakukan sesuatu yang bermanfaat. Setelah bertahun-tahun berlalu, anda akan melihat kembali diri anda dan gembira kerana anda mula hadir dalam membentuk kehidupan anda sendiri.





2. Penglibatan Bersama Orang Tersayang

Adalah mudah bagi seseorang untuk berpuas hati dengan orang yang mereka lihat setiap hari, sama ada ibu bapa, adik beradik, pasangan anda, rakan sekerja atau rakan anda. Walaupun jiran anda. Kadang-kadang, kita bahkan mengabaikan hak mereka terhadap kita - perlakuan baik kita.

Dalam Islam, kita diajar untuk bersikap baik dan belas kasihan kepada orang, bahkan kepada orang asing. Tetapi berkaitan dengan orang yang kita sayangi, kita diajar untuk memperlakukan mereka dengan cara yang terbaik. Nabi kita mengingatkan kita bahawa yang terbaik dari kita adalah mereka yang memperlakukan keluarga mereka dengan sebaik-baiknya, dan bahawa Nabi kita adalah teladan terbaik untuk diikuti. Mengingat tingkah lakunya, kita melihat bahawa selalu ada bersama orang di sekelilingnya.

Nabi menunjukkan bagaimana dia hadir bersama orang dengan memberikan perhatian yang sewajarnya kepada setiap orang. Disebutkan bahawa ketika seseorang berbicara dengannya, dia akan menghadap mereka sepenuhnya dan mendengar dengan penuh perhatian. Ketika didekati, dia akan menyambut mereka dengan senyuman dan bahkan akan bergurau kadang-kadang untuk menjalin hubungan baik dengan rakannya. Dia mengakui penderitaan orang lain dan menenangkan mereka yang telah mengalami kesusahan, baik dengan peka terhadap perasaan mereka atau berdoa untuk orang-orang ini.

Begitu juga, kita juga harus lebih memperhatikan orang-orang di sekitar kita. Tanyakan kepada mereka bagaimana keadaan mereka, puji mereka dan pekerjaan mereka, berada di sana untuk kejayaan orang-orang dan juga semasa mereka mencuba. Sekiranya anda ingin hadir bersama keluarga tersayang, berjumpa dengan Nabi dan anda akan melihat caranya.



3. Allah sentiasa ada
Sebagai umat Islam, kita perlu mengembangkan perasaan Ihsan. Ini bermaksud bahawa kita selalu menyedari adanya Allah walaupun tidak dapat melihat atau merasakan Dia, kerana sesungguhnya, Allah sentiasa hadir dalam hidup kita.
Dengan demikian, kita selalu prihatin dengan melakukan perkara-perkara yang menggembirakan-Nya, dan bahawa dalam semua yang kita lakukan, kita mencari berkat-Nya. Ini boleh digunakan di mana sahaja. Semasa kita pergi bekerja, kita mengingatkan diri kita bahawa Dia adalah Pemelihara dan kita meminta Dia untuk memberkati kita selalu. Ketika kita berada di tengah-tengah masa-masa yang penuh cubaan, kita tahu bahawa Dia-lah yang mempunyai jawapan, jadi kita berlindung kepada-Nya dan meminta ketentuan kepada-Nya. Ketika kita bahagia, kita juga sedar bahawa Dia adalah Dia yang menyediakan untuk hamba-hamba-Nya, dan kita meminta agar Dia terus mengingatkan kita kepada-Nya.
Ini adalah 3 perkara penting yang harus selalu kita ingat. Bagaimana cara kita memperlakukan diri kita sendiri dengan diri kita sendiri, orang yang kita sayangi dan kepada Tuhan akan menunjukkan jalan untuk menjadi Muslim yang baik dan mewujudkan kebaikan yang Tuhan mahukan untuk kita semua. Semoga Allah menjadikan kita di antara hamba-hambaNya yang sentiasa hadir kepadaNya. Amin.

rujukan - ustaz mizi

No comments: