Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, November 11, 2020

Mengawal Amarah



Semoga minggu ini dipenuhi dengan berkat dan semoga Dia memberi anda ketenangan dan ketenangan di dalam hati anda dan moga ceria di hari Isnin ini, buat penduduk Selangor bertabahlah. Hari ini merupakan genap 4 tahun Allahyarham "my late" telah meninggalkan kami. Namun kaki harus melangkah walaupun terkadang tersungkur keseorangan namun teruskan melangkah.
Sejujurnya dalam diri kita pasti terdapat perasaan marah dan marah merupakan salah satu emosi manusia .Kita tidak pernah dapat lari dari perasaan seperti itu, dan kita tida dapat menolaknya sama sekali. Kita perlu tahu apa masalahnya, apa yang mencetuskan kita dan bagaimana kita mengatasi masalah serupa. Barulah kita dapat mengawal emosi kita sendiri dan dan minda berkembang dan bertindak sebagai seorang matang. Sekiranya tidak, kita mungkin akan menjadi seseorang yang mudah terpengaruh oleh perasaan orang lain, yang akhirnya boleh meletakkan anda di tempat yang gelap di masa akan datang. Berikut adalah beberapa perkara yang dapat anda lakukan ketika menghadapi masalah yang menyusahkan:

1. Melangkah ke belakang
Apabila anda menjadi sedeh (upset) atau marah, hampir semua orang akan mulai berkobar-kobar dan meneriakkan kata-kata paling kotor yang mereka tahu dalam perbendaharaan kata mereka. Orang lain cenderung melakukan sesuatu yang terburu-buru, seperti mengirim teks yang tidak baik kepada seseorang yang mereka sayangi atau membuang orang tertentu - pada dasarnya sesuatu yang bodoh yang mungkin mereka sesali kerana kesan dari kata-kata anda itu akan terpahat di ingatan. Untuk selamat demi kepentingan orang lain dan diri sendiri, hentikan diri anda daripada mengatakan apa-apa yang tidak baik dan beri ruang kepada diri sendiri. Bawa diri berjalan-jalan, menjamu selera, pergi ke suatu tempat untuk menyejukkan badan dan mengumpulkan pemikiran anda. Kerana kata-kata kesat yang dilemparkan itu sakit menghiris umpama sebilah pedang yang menghiris.Sampaikan ini kepada orang yang anda marah kerana anda memerlukan ruang dan masa untuk berfikir, dan pastikan ketenangan anda tidak terganggu. Perkara terakhir yang ingin kita lakukan adalah menyakiti orang-orang di sekitar kita dengan marah, sama ada melalui kata-kata atau tindakan kita.

2. Kenal pasti masalah
Ini berguna untuk mengetahui apa yang mencetuskan anda sehingga anda mungkin dapat menghindarinya pada masa akan datang. Adakah rakan anda berbicara tidak beradab atau tidak sensitif? Berikan sedikit teguran kepada mereka dan atasi masalah yang dihadapi dengan mereka secepat yang mungkin. Sekiranya ia membantu, dapatkan rakan lain untuk berada di sana untuk menjadi orang tengah. Secara keseluruhan, anda harus dapat menentukan masalahnya dan kemudian berusaha untuk mengatasinya. Sebilangan orang gagal menangani masalah dalam kehidupan mereka ini dan kekal menyimpan dendam dan dengan demikian mengabadikan perasaan negatif ini ketika ia berlaku lagi. Kenal pasti masalah dan cuba atasinya.

3. Jatuhkan ego anda
Petua ini mungkin terdengar mudah tetapi menerapkannya dalam setiap kehidupan kita adalah kisah lain. Teori segalanya selalu jauh lebih sederhana daripada ketika kita harus melakukannya secara praktikal. Sebenarnya, ini akan menunjukkan bagaimana kita dapat menyesuaikan tip dan nilai ini dengan baik dalam situasi kita sendiri. Pada penghujung hari, kita harus selalu ingat bahawa semua orang belajar, sama seperti anda. Anda juga pernah menjadi pemula, tetapi dengan persekitaran yang tepat dan sokongan yang mencukupi, anda berkembang. Sudah tiba masanya kita memberi peluang kepada orang lain juga.
Satu perkara lain yang sukar kita akui ialah kita bersikap egoistik. Dalam beberapa keadaan, kita tidak dapat menafikan bahawa walaupun pihak lain salah, mungkin ada cara yang lebih baik untuk menangani sesuatu. Tidak perlu menjerit kepada pekerja anda di hadapan seluruh pasukan kerana dia membuat kesalahan dalam laporannya. Kita tidak perlu memalukan pasangan kita di hadapan rakan kita kerana tidak "memenuhi standard kita". Kita tidak perlu memanggil adik-beradik kita sebagai orang bodoh atau sebagai orang gila hanya kerana satu pertengkaran. Kuncinya adalah juga mengambil kesempatan ini untuk merenung diri kita sendiri. Sama seperti kita melihat kekurangan orang lain, kita juga mempunyai banyak hal yang kita kekurangan, jadi kita berusaha untuk memupuk dan merawat diri dan pemahaman.

(Tetapi secara jujur, jika mereka menganggu berkali-kali, adalah sangat penting untuk kita memberi mereka maklum balas, bahkan mungkin sedikit memarahi. Siapa tahu? Mungkin mereka lebih baik dengan cara itu).
Tidak ketinggalan MisDss sertakan menu buat minggu ini APAM PISANG. Berikut adalah menu seterusnya yang digemari oleh orang-orang yang tersayang terutama sikenit Aysh Ayshah.




Berikut adalah menu setrusnya yang digemari oleh yang tersayang.

Bahan A (kisar) 3 biji telur 3/4 cawan gula perang 1 cawan minyak Esen vanilla Bahan B (ayak) 2 cawan tepung gandum 1 sk baking powder 1 sk soda bicarbonate Bahan C 1 cawan pisang di lecek 👉campur semua Bahan A dan kisar halus 👉kemudian campur ke dalam B..bila dah bercampur rata masukkan bahan C 👉Kacau sebati dan rehatkan adunan selama 20 minit 👉sediakan acuan dan sapu sedikit minyak 👉tuang adunan tadi (jangan kacau cedok dengan sudu je) 👉kukus api sederhana besar selama 15 minit



rujukan :- Ustaz Mizi & umikitchen




No comments: