Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Friday, August 7, 2009

Anakku Segalanya

Mereka yang bergelar ibu, ramai yang merasakan pentingnya sifat keibuan ini dipupuk sejak awal untuk mengelakkan gejala lunturnya sifat berkenaan. “Sifat-sifat keibuan sejati mestilah dipupuk sejak awal, barulah akan timbul dalam diri.

Bagiku, anak-anakku adalah segalanya dan itu adalah fitrah, setiap wanita yang melahirkan anak pasti dianugerahkan sifat keibuan oleh Allah. Ibu yang bersikap kejam pada anak-anak adalah ibu yang mungkin mengalami masalah dalaman ataupun mendapat anak dengan cara yang tidak halal. Sedangkan kucing pun sangat menyayangi anak-anaknya, apatah lagi manusia yang dianugerahi akal fikiran.

Sukar pada mulanya berkahwin awal pada usia 21 tahun, tapi berkat sokongan ibu dan suami tercinta aku dapat menjaga anak-anak dengan baik dan Alhamdulilah bagiku mereka adalah permata hatiku. Sakit mereka membuat aku merasa amat derita dan sering bibir ku melafazkan doa memohon padaNYA agar segala penyakit dipindah keatasku.

Ibu sejati adalah ibu yang sedia berkorban walau apa pun yang berlaku pada anak-anak dan dirinya. Yang sentiasa mendahulukan keperluan anak-anak daripada dirinya sendiri.
Kasih sayang adalah anugerah Allah yang amat bernilai. Selagi tidak luntur kasih sayang di dalam hati, selagi itulah seorang ibu mampu menjadi seorang ibu yang sejati. Tetapi jika kasih sayang sudah luntur dan tidak cuba digilap kembali, akan lunturlah juga sifat-sifat keibuan sejati pada diri seorang ibu.

No comments: