Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Thursday, September 4, 2014

Semurni Embun dan Seteguh Subuh

Hari minggu yang lepas anak kecil ini dididik untuk bangun subuh dan hadir kuliah. Kita sering melihat kaum athies membawa binantang peliharaannya untuk menghirup udara segar  pada waktu subuh demi kesihatan lahiriah binatangnya.

Bagaimana mana dengan kita... adakah kita tidak perihatin. Seharusnya caturan kita lebih mudah kerana sudah tersedia garispanduan sebagai orang islam yang beriman untuk bangun subuh. Namun perlu sedikit usaha untuk mendidik anak-anak dengan membawa mereka ke kuliah subuh. Memang sedikit berat tugas ini percayalaha bahawa ia sangat perlu.

Seperti yang kita maklum bahawa setiap manusia ini sebelum bangunnya, terdapat 3 lilitan dan setiap yang bangun dan mengerjakan solat subuh maka terungkailah ketiga-tiga lilitan itu.

Dikala meniti langkah ke surau, bersama si kecil ini, merasa nikmat menghirup udara semurni embun dan seteguh subuh. Ini bukan sekadar menjaga kesihatan fizikal malahan rohani dibimbing. Wahai anak kecil Aysh Ayshah biarlah payah kerana terpaksa untuk hadir kuliyyah bersama ibu namun percayalah pastinya ia sangat bermanafaat buat mu sayang.

#p/s- sangat teruja dengan kehadiran ustaz Muda, Ustaz Abu Hafiz Salehuddin.



No comments: