Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Wednesday, September 30, 2015

Hotel Untuk Baby Scoby

Bagaimana cara merawat Hotel Kombucha?
1. Setiap 3 bulan sekali, angkat seluruh baby SCOBY. Bersihkan seluruh baby SCOBY yang ada dengan air mengalir. Jangan gunakan sabun / antibakteri.. Cukup dengan air. Jika Anda menggunakan air suling, bilas terakhir kali dengan air teh agar baby boleh mesra dengan baunya. Pisahkan SCOBY yang masih baik dengan SCOBY yang sudah rosak/ mati.Baby SCOBY yang sudah rosak kualitinya boleh dibuang atau digunakan sebagai bahan bajaan untuk pokok tanaman.

2. Teh Kombucha yang di dalam bekas tersebut perlulah dipastikan sudah menjadi Cuka Teh Kombucha. Kalau airnya banyak endapan, sila saringkan menggunakan kain (satu atau dua lapis). Endapan ini biasanya adalah ragi yang sudah mati. Jika dibiarkan, Cuka Teh Kombucha ini akan memiliki aroma yang kurang sedap untuk diminum.

3. Basuh bekas kaca hotel baby scoby. Bersihkan segala endapan yang terdapat pada dinding kaca dan bilas dengan air yang mengalir. Kenapa? Langkah ini sangat penting, kerana  kita ingin pastikan kebersihan dan eko-sistem dari bakteri yang sudah terbentuk membiak segar dalam bekas kaca! Selama 3 bulan, Bakteri dalam Kombucha akan membentuk sebuah eko-sistem yang stabil agar mampu mempertahankan diri dari bakteri/benda asing yang masuk ke dalam bekas. Apabila kita hancurkan eko-sistemnya dengan mencuci bersih (mencuci bekas dengan anti bakteri ), maka Bakteri dari Kombucha akan membentuk ekosistem dari awal lagi akan diserang oleh bakteri asing / fungus.

4. Asingkan 50% dari Cuka Teh Kombucha ini ke dalam botol kaca dan tutup rapat. Untuk apa? Cuka Teh Kombucha ini banyak sekali gunanya contohnya boleh digunakan untuk Cuka Masak, Untuk membuat Cili Jeruk, Dressing Salad, ubat Jerawat dan laini-lain.. 

5. Isi bekas kaca dengan 50% sisa Cuka Teh Kombucha dan teh manis hingga mencapai 50% dari bekas Masukkan kembali seluruh baby SCOBY yang masih baik kondisinya dalam wadah kaca.

6. Tutup rapat dengan kain dan ikat dengan tali atau getah

7. SELESAI.. ulangi langkah ini sekitar 3 bulan sekali.

Keterangan: Selama 3 bulan ini pasti terjadi penguapan; Air makin sedikit dan warnanya semakin coklat. Oleh karena itu berikan air putih yang sudah dicampur dengan gula pasir  setiap 1 bulan sekali.

Rujukkan dari Blog seberang: diubah suai bahasanya

No comments: