Mujahadah


Mujahadah adalah memaksa diri meninggalkan perkara-perkara yang boleh merosakkan jiwa

Monday, November 2, 2020

Nasi Ambeng Muo Warisan Bonda





empunya diri ni kata sedap sangat..

Checkers cari barang2

Hari ni Miss Dss nak share satu menu yang dipelajari dari bonda Muar (mak muo). Terima kasih mak.Masa mula-mula merasai nasi ambeng ni pada tahun 1995, memang rasa amat pelik betul. Adakah patut nasi makan dengan mee Goreng. Macam tak boleh nak brain. Tetapi sekarang ini adalah makanan yang amat disukai lagi-lagi laa sambal goreng memang sedap beb. Lengkap segalanya ada. Tapi agak renyah sedikit cara-cara nak menyediakan menu tersebut.

Hari ni terasa sangat nak menyediakan nasi ambeng pada masa PKBP ni hari Ahad bersama dengan anak-anak. Adam menyediakan part sayur yang tak cukup lari sekejap cari  manakala  Kakak Anis, sediakan Ayam dan serunding dari sahabat beliau hanya perlu ditambah baik. Alif sediakan sayur-sayur yang perlu potong halus-halus untuk digoreng dan Amaar mencari daun pisang. Suasana agak riuh didapur tapi amat meninggalkan kesan dalam jiwa anak-anak. Bahagian yang last part tu adalah membungkus nasi tersebut. 


AYAM KICAP BEREMPAH :

Ayam gaul garam dengan rempah,goreng separuh masak dan ketepikan.

Bawang merah,putih,halia lengkuas tumbuk lumat.tumis kayu manis,bunga lawang,cengkih dgn serai diketuk dan bhan2 tumbuk.


tumis sampai naik bau dan seterusnya masukkan  sos cili,sos tiram dan sedikit air.Masukan ayam dan asam keping sekping dan seterusnya letakkan kicap.Tambahkan sikit air dan tutup dengan tudung  periuk sehingga Ayam tersebut benar-benar masak.


SERUNDING KELAPA:

  1. Kelapa
  2. Ketumbar
  3. Jintan manis
  4. Serai
  5. Kunyit hidup
  6. Cili kering
  7. Udang kering
  8. Bawang putih
  9. Bawang merah
  10. Halia
  11. Lengkuas
  12. Garam & Gula

Cara masak:

Blend semua bahan, masak bahan blend tadi sekejap dekat atas kuali sampai cili masak, then masuk kelapa. Letak garam and gula. Masak sampai kering. Rasa lah sedap ke tak hahaha. Kalau nak buat serunding yang colour kuning tu, gantikan cili kering dengan cili padi/cili api

MEE GORENG

Mee kuning dbasuh dan ditoskan

Bawang merah putih cili kering  blend hancur dan udang basah.Tumis sampai pecah minyak masukan  kicap dah  naik bau masukan mee seterusnya masukkan daun kucai saya tak suka letak togeh sebab mudah basi  nanti.


SAMBAL GORENG JAWA/SAYUR GORENG:

Kacang pnjg,carrot,cili merah,bwg merah bwg putih-hiris halus

Suhun,tauhu kering rendam smpai lembut-tos

Tauhu,tempe-potong dadu,goreng dan ltk tepi

Tumis bwg merah putih masukan kacang panjang dan carrot.Letakkan air sikit bagi sedikit empuk dan masukkan semua sayur lain goreng sampai masak ditambahkan garam .

IKAN KERING BULU AYAM - goreng garing 




No comments: